juni 2016

28 Jun 7 tips för bättre sömn på resan

Sommaren står för dörren och många går snart på ledighet. Vissa kommer stanna i hängmattan medan andra kommer behöva hitta sköna positioner i flygstolen, på tåget eller i bilen i stället. Här får du 7 tips på vad du kan göra för att få en bättre sömn på resan!

1. Stäng ute oljudet

Oljud kan vara förödande för en god sömn. Sitter du på en lång flygresa kommer planets jetmotorer och vinddraget utanför att skapa störningar. Se därför till att stänga ute ljudet med hjälp av öronproppar. Det finns olika typer av öronproppar, i skum, silikon och vax t.ex., som stänger ute ljud olika bra, testa olika varianter och se vad som passar dig bäst. De kommer inte stänga ute allt ljud, men kommer ändå göra en stor skillnad. Det finns också hörlurar som har ”noise cancelling”. Dessa kan du placera utanpå öronpropparna och sedan starta funktionen (men spela inte någon musik!).

2. Blockera ljuset

Det blir sällan helt mörkt i ett flygplan, tåg eller en bil. Det finns många ljuskällor som kan störa sömnen eller göra det svårt att somna; videoskärmar, läslampor och mötande trafik kan alla utgöra sådana störande moment. Skaffa därför en ögonbindel för att göra det mörkt och behagligt för ögonen.

3. Se upp för överstimulering

Precis som hemma är det bättre att läsa en bok precis innan du ska sova. Väljer du att kolla på en film eller serie på din telefon, surfplatta, dator eller på flygplanets inbyggda tv-skärmar är risken större att du får svårt att somna. Förutom att handlingen i det du tittar på kan göra dig mer alert och vaken, gör ljuset från skärmen att du blir piggare. Så ta med favoritförfattaren i handbagaget!

4. Välj ett säte vid fönstret

Om du vill kunna sova ostört under en flygtur, bör du välja en plats vid fönstret, gärna en bit från vingarna och toaletterna. Då slipper du andra passagerare som behöver passera dig för att gå på toaletten eller sträcka på benen (självklart precis när du har somnat), och du slipper oljudet från motorerna. Dessutom kan du luta huvudet mot väggen eller fönstret. Skönt!

5. Ta med egen kudde

Gör det extra bekvämt med en egen kudde. Vill du inte ta kudden du normalt har i sängen kan du skaffa en nackkudde, eller varför inte den innovativa Ostrich Pillow!

6. Drick mycket vatten

Det ordas ofta om huruvida det är bra att dricka mycket vatten, men något som är sant är att det är extra viktigt att göra det på flygresan. Bland annat för att slemhinnor i hals, mun och näsa inte ska torka ut och därmed bli mottagliga för infektioner. I flygplanet är luften dessutom extra torr och du kommer därmed snabbare att torka ut. Skulle du få ont i huvudet under resan, behöver inte en värktablett vara svaret heller. Huvudvärk beror nämligen ofta på just låga vätskenivåer i kroppen.

7. Undvik alkohol

Alkohol kanske gör dig trött och dåsig till en början, men det torkar också ut din kropp och stör din sömn. Håll dig ifrån alkoholen till dess att du kommit fram, så slipper du landa mer trött och mosig än vad som är nödvändigt.

Här kan du hitta flera produkter som kan hjälpa dig att sova bättre på resan.

Trevlig sommar!

Läs mer