Stress och sömn

Share this article
Stress and sleep

Vi känner alla stress dagligen, av olika anledningar och i varierande grad. Hur mycket stress är för mycket när det gäller sömnen?

Hur mycket stress?

Stress i rätt mängd kan hjälpa dig att vara mer uppmärksam och öka din prestationsförmåga i vardagen men för mycket stress kan orsaka ångest, göra dig spänd och till och med vara orsaken till sömnbesvär.1 Stress måste hanteras så att det inte påverkar hälsan och leder till allvarliga problem på lång sikt.

Enligt en undersökning av Anxiety and Depression Association of America känner sju av tio vuxna ångest eller stress dagligen och har i sin tur sömnbesvär. Enligt samma undersökning har de flesta vuxna med stressrelaterade sömnbesvär svårt att sova minst en gång i veckan.2

Mindre stress, mer sömn

Här är några tips som du kan använda i vardagen för att hantera stress så att den inte rubbar sömnen.1,2:

Identifiera orsakerna till din stress: När du väl har tagit reda på vad som orsakar din stress kan du ta fram en handlingsplan för hur du kan minska eller avlägsna  den.

Fråga vänner och familj: Socialt stöd bidrar i hög grad till att hantera stress och att ha en vän där som lyssnar på dina problem kan lindra stressen.

Kanalisera stress till träning: Genom att träna kan du lätta på trycket och rensa tankarna eller rentav hålla dig frisk och i form. Se bara till att du inte tränar innan du går och lägger dig.

Sluta stressäta: Ett vanligt sätt att hantera stress är att söka tröst i maten. Tröstmat är som alla vet ohälsosam så försök att undvika fettrika måltider och större portioner. Försök också att skära ner på alkohol och koffein, särskilt innan du går och lägger dig. Med en mer balanserad kost är det troligare att du minskar stressen.

Andas djupt: När du andas djupt sänker du pulsen och blodtrycket, vilket minskar stressen. Sätt dig bekvämt och rak i ryggen, blunda och lägg en hand på magen. Andas långsamt in genom näsan och ut genom munnen medan du fokuserar på andningen.

Meditera: Bara femton minuters meditation varje dag kan hjälpa dig att minska stress och oro, känna dig mer avslappnad och förbättra koncentrationen. Det finns många typer av meditation. En form som blir allt populärare i väst är Mindfulness.

 Lyssna på musik: Lugnande musik kan sänka blodtrycket och pulsen. Gör en spellista med dina favoritlåtar och låt tankarna fokusera på de olika sångarna, instrumenten och melodierna.

Skratta: Alla fördelar med att skratta för det fysiska och psykiska välbefinnandet är välkända. Ett gott skratt sänker kroppens stresshormon och kortisol och frigör hjärnkemikalier som kallas endorfiner, vilka bidrar till att förbättra humöret. Ett enkelt sätt att skratta gott är att titta på videor med din favoritståuppkomiker.

Var tacksam: För en tacksamhetsdagbok för att hjälpa dig att komma ihåg alla goda saker i livet. Att vara tacksam för dina välsignelser kan minska oro, förbättra humöret och få dig att känna dig nöjdare. Använd dagboken för att njuta av positiva erfarenheter. Glöm inte att fira prestationer, som att lära sig något nytt.

Fråga din läkare: Din läkare kan ge dig råd om hur du hanterar stress och eventuellt skriva ut något som hjälper.

Stress är en del av vardagen. Att hantera stress är ett sätt att sova bättre.


1http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/tips-reduce-stress

2http://www.adaa.org/understanding-anxiety/related-illnesses/other-related-conditions/stress/stress-and-anxiety-interfere

Det här blogginlägget innehåller allmän information om medicinska tillstånd och behandlingar. Det är inte avsett att ersätta professionell medicinsk rådgivning, diagnos eller behandling. Informationen är inte rådgivande, och ska inte betraktas som sådan. Du får inte förlita dig på informationen på den här webbplatsen i stället för medicinska råd från din läkare eller annan vårdpersonal.

Om du har specifika frågor av medicinsk natur ska du rådgöra med din läkare eller annan vårdpersonal. Om du tror att du lider av en sjukdom ska du genast kontakta sjukvården. Du ska aldrig avvakta med att söka vård, ignorera medicinska råd eller avbryta medicinsk behandling på grund av information på den här webbplatsen. Åsikterna som uttrycks i den här bloggen och på den här webbplatsen har ingen koppling till åsikterna hos akademiker, sjukhus, kliniker eller andra institutioner som författarna är knutna till och delas inte direkt av ResMed eller dess dotterbolag eller partner.