Sömnapné: en tung fråga

Share this article

Om du har problem med sömnapné, är det troligt att du också har problem med vikten1,2. 70 till 80 procent3,4 av alla som har sömnapné lider av övervikt. Frågan är vad som kommer först: vikten eller sömnapnén? Och hjälper det mot sömnapné att gå ned i vikt?

Hönan eller ägget

Det finns en tydlig koppling mellan övervikt och sömnapné, och denna koppling kan lätt skapa en ond cirkel. Obstruktiv sömnapné (OSA)5 kan uppträda hos människor med normalvikt, men övervikt och fetma är kända riskfaktorer6,7,1. Övervikt, särskilt vid buk och hals, kan orsaka OSA eftersom den extra vävnaden tar upp plats och ökar trycket på luftvägarna8. Om omkretsen runt din hals är mer än 43 cm (för män) eller 40 cm (för kvinnor) är det troligt att du kommer att drabbas av OSA.

Motsatsen är också sann: sömnapné kan orsaka viktuppgång och göra det svårare att gå ned i vikt4. Obehandlad sömnapné skapar en konstant cykel med sömnrubbningar och syrebrist. Det stör kroppens normala hormonbalans4, vilket leder till störningar i ämnesomsättningen som minskar din förmåga att bryta ned maten och får dig att vilja ha sötsaker och kolhydrater under hela dagen. Obehandlad sömnapné gör dig också trött, irriterad och på dåligt humör. Det blir svårare att hantera matintagen på ett disciplinerat sätt och tröstmaten blir ännu mer lockande.

Försvinner sömnapnén om jag tappar i vikt?

Viktnedgång kan vara ett kraftfullt medel i kampen mot sömnapné. American College of Physicians (ACP) rekommenderar att personer som har OSA ska gå ned i vikt och använda kontinuerligt positivt luftvägstryck (CPAP) som inledande behandling9. Forskare har upptäckt att viktnedgång kan reducera graden av sömnapné eller till och med bota det6. En undersökning visade till exempel att när patienter med mild OSA tappade 10 procent av sin kroppsvikt, kunde svårighetsgraden för deras OSA reduceras med över 20 procent4.

Emellertid är det inte alltid så lätt att gå ned i vikt, och det är ännu svårare om obehandlad sömnapné dessutom härjar runt med dina hormoner och dina sömnmönster. Om du får kontroll över din sömnapné får du mindre hormonsvängningar och mer energi samt blir mer motiverad att genomföra ett viktminskningsprogram2. Och när du väl har börjat tappa kilon, kommer du också att börja se positiva effekter på din andning, din sömn och din allmänna hälsa1,4,10.

Sömnapné är ett komplext tillstånd där många faktorer spelar in. Det finns inga garantier för att en viktnedgång verkligen minskar eller helt botar din OSA, men det finns en stor potential. Och varje extra kilo du blir av med kommer med största säkerhet att förbättra din allmänna hälsa. Dessutom visar undersökningar att de gynnsamma effekterna på sömnapnén kan finnas kvar även om du går upp en del senare2,11.

Om du tror att du kanske har OSA bör du börja med att fråga din läkare om råd och be att få ett test. Det kan vara den här lilla knuffen din kropp behöver för att komma in i en positiv cykel med viktnedgång, bättre sömn och ett hälsosammare och lyckligare liv att njuta av.


1. Kuna, S.T. et al. Long-Term Effect of Weight Loss on Obstructive Sleep Apnea Severity in Obese Patients with Type 2 Diabetes. Sleep, 2013.

2. Sampol, X. et al. Long-term efficacy of dietary weight loss in sleep apnoea/hypopnoea syndrome. European Respiratory Journal, 1998

3. http://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-apnea/sleep-apnea-conditions

4. Romero-Corral, A. et al. Interactions Between Obesity and Obstructive Sleep Apnea Implications for Treatment. Chest, 2010.

5. http://fixmysleep.resmed.com/en-gb/facts/what-is-SDB1.html

6. http://www.snoreaustralia.com.au/obstructive-sleep-apnoea.php

7. http://www.nhs.uk/Conditions/Sleep-apnoea/Pages/Introduction.aspx

8. http://www.nhs.uk/Conditions/Sleep-apnoea/Pages/Causes.aspx

9. https://www.acponline.org/newsroom/sleep_apnea.htm

10. http://www.health.harvard.edu/blog/weight-loss-breathing-devices-still-best-for-treating-obstructive-sleep-apnea-201310026713

11. Tuomilehto, H. et al. Sustained improvement in mild obstructive sleep apnea after a diet- and physical activity-based lifestyle intervention: post-interventional follow-up. American Journal of Clinical Nutrition, 2010

Det här blogginlägget innehåller allmän information om medicinska tillstånd och behandlingar. Det är inte avsett att ersätta professionell medicinsk rådgivning, diagnos eller behandling. Informationen är inte rådgivande, och ska inte betraktas som sådan. Du får inte förlita dig på informationen på den här webbplatsen i stället för medicinska råd från din läkare eller annan vårdpersonal.

Om du har specifika frågor av medicinsk natur ska du rådgöra med din läkare eller annan vårdpersonal. Om du tror att du lider av en sjukdom ska du genast kontakta sjukvården. Du ska aldrig avvakta med att söka vård, ignorera medicinska råd eller avbryta medicinsk behandling på grund av information på den här webbplatsen. Åsikterna som uttrycks i den här bloggen och på den här webbplatsen har ingen koppling till åsikterna hos akademiker, sjukhus, kliniker eller andra institutioner som författarna är knutna till och delas inte direkt av ResMed eller dess dotterbolag eller partner.